Zdrave maščobe pomladijo jetra

Prehrana | 22. 11. 2017

Jetra so zelo pomemben organ, do njih pa se vedemo zelo mačehovsko. Ker nimajo živčnih končičev, ne bolijo, kot na primer ledvice in črevesje. Velikokrat pa je šele bolečina tista, ki nas opozori, da nekaj delamo narobe.

Jetra so tudi zelo pomemben organ za presnavljanje in razstrupljanje. Iz črevesja v jetra pride kri, ki je polna hranljivih snovi, pa tudi strupov. Ti strupi se, skupaj z žolčem, iz jeter vrnejo nazaj v črevesje in izločijo z blatom. Skupaj z žolčnikom so jetra pomemben sistem za presnovo maščob, uravnavanje sladkorja v krvi, za shranjevanje v maščobi topnih vitaminov (A, D, E, K) in železa.

Jetra pravilno delujejo samo takrat, ko so jetrne kapilarice in žolčevod dobro prepustni. Kadar s hrano zaužijemo veliko strupov, se spremeni tudi sestava žolča in nastane žolčni pesek (in kasneje kamni). Najkasneje po 35. letu postanejo jetra preobremenjena in njihovo delovanje se poslabša.

Slabo delovanje jeter lahko prepoznamo po naslednjih simptomih:

  • povišanem holesterolu,
  • slabi presnovi maščob (po mastni hrani se nam spahuje),
  • rumeni barvi kože ali beločnice,
  • vetrovih,
  • bolečinah v rami, nadlahti ali v zgornjem delu hrbtenice,
  • kronični utrujenosti in
  • motnjah v spanju (zbujamo se od 1. do 3. ure zjutraj).

Najslabše, kar lahko naredimo pri slabo delujočih jetrih je, da ukinemo uživanje maščob. Ko namreč pojemo maščobe, v jetrih nastane žolč – bolj mastno jemo, več žolča mora nastati, da se maščobe dobro prebavijo. Žolč je kot neke vrste čistilo, ki čisti kapilare v jetrih. Zdravniki pa pri povišanem holesterolu radi svetujejo ravno to – dieto z malo maščob.

Maščobe so torej za zdravje naših jeter nujno potrebne. Seveda pa ni vseeno, kakšne te maščobe so. Potrebujemo nasičene (te se na hladnem hitro strdijo in na toplem hitro zmehčajo: maslo, mast, maščobe v mesu) in nenasičene maščobne kisline. Običajno pojemo dovolj nasičenih maščobnih kislin, nenasičenih pa premalo. Še posebej nam primanjkuje omega 3 maščobne kisline iz nenasičenih maščobnih kislin. Najdemo jih v hladno stisnjenih in nepredelanih oljih, npr. v kakovostnem lanenem olju.

Pomembno pa ni le to, ali so maščobe nasičene ali nenasičene, pač pa tudi, iz katerega vira in na kakšen način so bile pridobljene. Maščobe v mleku in mesu živali, ki se prosto pasejo in so zdrave, so povsem drugačne kakovosti kot maščobe v mleku in mesu živali, ki so jih v hlevu pitali z zdravili. Od živalskih beljakovin je največ dobrih maščob v lososu, vendar le v divjem. V postopku pridelave olj se nenasičene maščobne kisline, ki so kemično nestabilne, spremenijo. Nastanejo t.i. trans maščobne kisline, ki so zelo škodljive. Najdemo jih v vseh predelanih oljih, ki so tudi pri sobni temperaturi v trdi obliki (na primer v margarinah) in seveda v cenenih oljih ter ocvrti hrani, v kateri so tudi maščobni peroksidi, ki poškodujejo jetra.

Za cvrtje in pečenje sta primerna olje iz palmovih jedrc in kokosova maščoba, ki imata visok delež nasičenih maščobnih kislin. Obrok, ko je že skuhan, pa začinimo še z žlico kakovostnega olja, ki vsebuje nenasičene maščobne kisline. Na ta način dobimo popoln obrok, s katerim si bomo zagotovili tako nasičene kot nenasičene maščobne kisline, jetra pa bodo z veseljem odstranjevala strupe iz našega telesa.

E-REVIJA AVITA

Brezplačni nasveti, dvakrat mesečno, o zdravem načinu življenja in akcijskih ponudbah.