Vitamin K2 – po krivici zanemarjen vitamin

Prehrana | 30. 01. 2018

Vitamin K2 je slabo poznan, a pomemben vitamin, ki ga v zahodnjaški prehrani resno primanjkuje. Je izrednega pomena za zdrave kosti (osteoporoza, zlomi) in jetra, deluje protivnetno in protirakavo, dviga energijo in raven testosterona. Pomanjkanje vitamina K2 je zelo pogosto. Simptomi pomanjkanja so: pogosto krvavenje iz nosu, počasno celjenje ran, kronično utrujenost ter pogoste želodčne in črevesne težave.

Idealna trojica: vitamin K2 + vitamin D3 + kalcij

Vitamin K2 je oblika vitamina K z najvišjo stopnjo biološke razpoložljivosti (najboljšo absorpcijo). Je eden najpomembnejših vitaminov za ohranjanje zdravja kosti. Študije so pokazale, da vitamin K2 zavira izgubo kostne mase pri ljudeh z osteoporozo, v določenih primerih pa celo poskrbi za nadomestitev že izgubljene kostne mase. Rezultati študij kažejo, da uživanje vitamina K2 zmanjša možnost za nastanek zlomov kosti za kar 80%!

Vitamin K2 je eden redkih vitaminov, ki ne povzroča težav ob predoziranju, saj se ves presežek izloči iz telesa. Za razliko od drugih v maščobah topnih vitaminov se vitamin K2 ne shranjuje v telesu. V telo ga večinoma vnesemo s prehrano, manjši delež pa (iz vitamina K1) izdelajo črevesne bakterije.

Vitamin K2 odlično dopolnjuje jemanje kalcija, saj mu pomaga, da se veže v kostno tkivo. Ob pomanjkanju vitamina K2 se kalcij veže na stene krvnih žil, v hrustanec, mehka tkiva, notranje organe in srčne zaklopke, kjer povzroča nevarne kalcinacije.

Jemanje vitamina K2 je nepogrešljivo v primeru, da jemljemo prehranska dopolnila z vitaminom D. Slednji se tako kot kalcij prične nabirati v ožilju.

Na srečo ima vitamin K2 edinstveno sposobnost, da aktivira določene beljakovine, ki preprečujejo tvorbo oblog v ožilju, iz katerih se bi v nadaljevanju razvila ateroskleroza.

Na ta način vitamin K2 prepreči otrditev mehkih tkiv, izboljša izkoristek vitamina D in kalcija ter poskrbi, da se vežeta točno tja, kjer jih telo potrebuje – v kosti.

Druge koristne lastnosti vitamina K2

Vitamin K2 ne skrbi zgolj za zdravje kosti, temveč tudi:

  • spodbuja delovanje jeter,
  • zmanjšuje vnetja,
  • utrjuje zobe,
  • regulira rast celic,
  • preprečuje osteoporozo,
  • sodeluje pri izdelavi inzulina in s tem uravnava krvni sladkor ter preprečuje razvoj sladkorne bolezni,
  • skrbi za dvig energije in kondicije,
  • preprečuje nastanek rakavih obolenj,
  • izboljša kognitivne sposobnosti,
  • izboljšuje moško spolno zdravje (povečuje raven testosterona pri moških),
  • zmanjšuje raven moških hormonov pri ženskah policističnim sindromom jajčnikov,
  • zmanjšuje verjetnost nastanka srčnih obolenj,
  • in izboljšuje prekrvavitev.

Viri vitamina K2

V telesu nastajale zelo majhen delež vitamina K2 (v obliki MK-4), zato ga moramo povečini v telo vnesti s hrano.

Če najdemo vitamin K1 v rastlinski hrani, pa se vitamin K2 nahaja v hrani živalskega izvora in živilih, pri katerih je prišlo do bakterijske fermentacije.

Največ vitamina K2 najdemo v fermentirani soji (natto), jetrih, siru gavda, siru brie, rumenjaku, maslu, govedini, kislem zelju, kimčiju, kefirju in jogurtu.

Natto v Sloveniji težko kupimo, saj ne ustreza evropskemu okusu. Ima namreč sluzasto strukturo in vonj po amonijaku, ki pa Japoncev ne motita.

Vitamin K2 v prehrani

Znanstveniki so ugotovili, da je pojavnost ateroskleroze in osteoporoze veliko manjša med japonskim prebivalstvom v primerjavi z Evropejci. Razlog za to morda tiči prav v vitaminu K2, ki ga je v izobilju v fermentirani rastlinski hrani. Japonci namreč pogosto uživajo tradicionalno jed »natto« iz fermentirane soje, ki jo odličen vir vitamina K2.

Prehranske navade Evropejcev pa večkrat vključujejo zelenolistno zelenjavo, ki sicer vsebuje vitamin K1, vendar ima ta v primerjavi z vitaminom K2 slabšo absorpcijo (zgolj 5 – 20% izkoristek).

Pomanjkanje vitamina K2

Uradne ocene, koliko vitamina K2 potrebujemo dnevno, še ni. Ocena znanstvenikov se giblje nekje med 100 in 300 mikrogrami. Pomanjkanje vitamina K2 je zelo pogosto – gre  celo za eno najpogostejših pomanjkanj določenega hranila.

Najbolj so pomanjkanju vitamina K2 izpostavljeni vegani, vegetarijanci in presnojedci, saj se vitamin K2 povečini nahaja v živilih živalskega izvora.

Tako je vitamin K2 poleg vitamina B12, vitamina D, cinka, joda, železa in maščobnih kislin omega-3 eno tistih živil, pri katerih morajo biti vsi, ki ne uživajo živil živalskega izvora, še posebej previdni. V primeru, da ugotovijo, da jim ga primanjkuje, se lahko poslužujejo prehranskih dopolnil.

Simptomi pomanjkanja vključujejo pogosto krvavenje iz nosu, počasno celjenje ran, kronično utrujenost ter pogoste želodčne in črevesne težave.

Zakaj novorojenčki dobijo K2

Pomanjkanje vitamina K2 je pogosto tudi pri dojenčkih, saj ga preko posteljice prejmejo le malo, še posebej, če mati uživa določena zdravila (antibiotike, zdravila za redčenje krvi, zdravila za zdravljenje epilepsije).

Otrok tako po rojstvu prejme injekcijo vitamina K2 in si s tem zagotovi zadostno količino faktorjev, ki vplivajo na strjevanje krvi. Doziranje vitamina K preprečuje pojav notranjih krvavitev, vseeno pa se v stroki pojavljajo tudi pomisleki, ali v tem primeru lahko govorimo o pomanjkanju, saj gre za naravno nizke vrednosti. Nasprotniki tudi opozarjajo, da injekcija povzroči bliskovito povečanje vitamina K2 v novorojenčkovem telesu, hkrati pa vsebuje tudi nezaželene primesi, ki lahko otroku škodujejo.

ŠE VEČ KORISTNIH NASVETOV

Nazaj na seznam člankov
  • Kurkumin – zdravilni oranžni prah z daljnega vzhoda
    Prehrana / 17. 10. 2017

    Kurkumin je aktivna substanca v začimbi kurkuma (lat. Curcuma longa), ki uspeva v Indiji, Indoneziji in na Kitajskem. V zadnjem času se v Evropi vse pogosteje uporablja kot začimba, že dolgo pa služi kot neškodljivo barvilo za živila in kozmetiko, v Aziji tudi za blago. Kurkumin je najbolj cenjen zaradi izjemnih protivnetnih lastnosti, zato se uporablja za zdravljenje kože, sklepov in jeter ter za preprečevanje rakavih obolenj.

    PREBERITE VEČ
  • Vitamin K – vitamin za kri in kosti
    Prehrana / 16. 10. 2017

    Ime »vitamin K« se nanaša na skupino kemično in fiziološko sorodnih, v maščobi topnih spojin. V naravi se nahaja v dveh oblikah: filokinon ali vitamin K1 izdelujejo rastline, pri nastajanju menakinona ali vitamina K2 pa so udeležene bakterije. Sintetična oblika vitamina K se imenuje menadion ali fitomenadion (oziroma vitamin K3) in je v naravi ni mogoče najti. Vitamin K je dobil ime po najpomembnejši funkciji, ki jo opravlja v človeškem telesu - strjevanju krvi (koagulacija).

    PREBERITE VEČ

E-REVIJA AVITA

Brezplačni nasveti, dvakrat mesečno, o zdravem načinu življenja in akcijskih ponudbah.