Kako hrana vpliva na hormone

Prehrana | 23. 11. 2017

Kadar so moški pod močnim stresom, jim kortizol do večera ne upade, zaradi česar težko zaspijo. Praviloma je nivo kortizola zjutraj višji kot zvečer. Kadar pa je nivo kortizola zvečer previsok, se telo ponoči ne more regenerirati in zbudimo se nespočiti. Kot dobro protistresno živilo se je pokazal divji jam (doscorea villosa), sladki krompir, ki se dobi tudi v obliki praška, kapsul in krem. Najučinkovitejše so kreme, ker vsebujejo več jama.

Divji jam vpliva na delovanje DHEA, ta pa na kortizol. Seveda ga lahko pri stresu jemljejo tudi ženske. Ponavadi deluje šele po nekaj mesecih, zato moramo biti vztrajni.

Vpliv hormonov moški opazijo najkasneje pri motnjah erekcije. Največ težav se pojavi po 40. letu starosti, ko drastično pade nivo testosterona. Če k temu dodamo še stres in zakisanost telesa, ki zmanjša prekrvavljenost tkiv, se erektilnim motnjam skoraj ni mogoče izogniti. Za dvig nivoja testosterona se priporoča korenina maca in DHEA.

Ženske imajo največ težav z estrogenom. Imajo ga več že zato, ker so ženske, pa tudi njihova prehrana je polna živil, ki ugodno vplivajo na nastanek estrogena – pojedo manj mesa in več ogljikovih hidratov (žitarice, soja, semena). Neplodnost in policistični jajčniki so velikokrat povezani s prevelikim vnosom ogljikovih hidratov. Hormon, ki estrogen drži v ravnotežju, je progesteron. Največ ga najdemo v divjem jamu.

Strokovnjaki, ki raziskujejo povezave med prehrano in hormoni, so ugotovili, da pri ženskah na kopičenje kilogramov odločilno vpliva prehrana med ovulacijo in menstruacijo. Takrat se z vidika hormonov veliko dogaja: estrogen pade, progesteron naraste in z njim se poveča tudi inzulinska rezistenca. V tem času nam torej kalorije dosti bolj »škodijo« kot pred ovulacijo in pojavijo se težave z zastajanjem vode (edemi), zato smo videti debelejši. Pogled v ogledalo nas naredi depresivne in že sežemo po sladkarijah, ki nas redijo.

V tem času bi naj jedli več beljakovin in manj ogljikovih hidratov. Piti moramo veliko vode in si privoščiti limfno masažo. Pomaga tudi knajpanje (izmenično se tuširamo s toplo in hladno vodo), piling telesa in bazične kopeli. Od športa svetujejo plavanje, kolesarjenje, hojo in rolkanje. Pomaga tudi hoja po stopnicah, izogibamo pa se visokih pet in ozkih oblačil, ker blokirajo limfni sistem.

Če upoštevamo evolucijski razvoj in hormone, se ljudje delimo na nomade in poljedelce. Naši predniki nomadi so pojedli več živalskih beljakovin, poljedelci pa so imeli na razpolago več ogljikovih hidratov. Nomadi so morali biti eksplozivni in žilavi, saj so dnevno prehodili tudi do 40 kilometrov, da so našli hrano. Poljedelci so morali biti predvsem močni (obdelava žitnih polj, delo z živalmi, oranje). Moč so dobivali iz ogljikovih hidratov, zato niso tako občutljivi na inzulinska nihanja kot nomadi.

Oba tipa naših prednikov sta se razvijala več deset tisoč let in tudi mi smo še vedno pod njihovim vplivom. Z opazovanjem lahko ugotovimo, kateri tip smo: če se po veliki porciji testenin ali pici počutimo utrujene, potem smo nomadski tip. Poljedelci prenesejo nekaj mesa, po preveliki količini postanejo utrujeni. Ta opazovanja prenesemo v naš jedilnik.

Če želimo shujšati ali ohraniti normalno telesno težo, se moramo za večerjo, ne glede na presnovni tip, izogibati ogljikovim hidratom. Poljedelci naj za kosilo jedo več ogljikovih hidratov, nomadi več mesa.

Nemški zdravnik Detlef Pape je v svoji knjigi Die Hormon Formel, ki je namenjena ženskam in hujšanju, določil tri hormonske tipe: estrogenski, gestagenski (progesteronski) in testosteronski tip. Za vsak tip je opisal telesne in psihične značilnosti, primerno prehrano in vadbo.

E-REVIJA AVITA

Brezplačni nasveti, dvakrat mesečno, o zdravem načinu življenja in akcijskih ponudbah.