9 najbolj nezdravih živil

Prehrana | 22. 11. 2017

Seznam zdravih in nezdravih živil se stalno spreminja. Vsak dan lahko preberemo, kaj je trenutno zdravo, in kaj ne. Pogosto se za temi seznami skrivajo gospodarski interesi različnih farmacevtskih in živilskih lobijev. Brokoli je zelo zdrav – kupite naše kapsule z brokolijem, nam sporočajo.

Takšni seznami nas ne smejo zmesti, še posebej, če niso logični. Zakaj je brokoli bolj zdrav kot cvetača ali koleraba? Predvsem pa ne smemo misliti, da bomo zaradi zdravih živil za karkoli prikrajšani. Nasprotno, pravi užitki so možni samo z živili, ki našemu telesu dajo moč in energijo in ne industrijske kreacije, ki naš organizem slabijo in obremenjujejo. Tisti, ki že imate izkušnje z zdravimi in nezdravimi živili, veste, kakšna je razlika, ko svoje telo razvajamo z dobrimi živili.

Ko uživamo nezdravo hrano, predvsem industrijsko predelana živila, si samo zadovoljujemo trenutne užitkarske potrebe. Podobno kot pri drugih vrstah odvisnosti, na primer, pri kajenju in alkoholu. Kaj pridobimo s takšno prehrano? Nič, samo bolezni in prehitro smrt.

Zapomnite si naslednjih devet živil in jih čim prej črtajte z vašega jedilnika:

1. Bela moka

Izdelki iz bele moke (kruh, testenine, pecivo) so skoraj brez vitaminov in mineralov, pojemo pa jih veliko. Takšna hrana nam samo napolni želodec in poveča maščobne blazinice, v prehranskem smislu pa nam da zelo malo. Naše telo pa za svoj obstoj nujno potrebuje vitamine in minerale; če jih ne dobi iz hrane, jih vzame iz zalog. Ko so te zaloge v telesu izčrpane, resno zbolimo in na koncu umremo.

Bela moka je problematična zaradi glutena (lepka) in koncentriranih ogljikovih hidratov, ki jih vsebuje. Veliko ljudi slabo prenaša gluten, pa tega sploh ne vedo. Ste med njimi? Poskusite dva tedna jesti brez glutena in, če boste opazili pozitivne spremembe pri vaših zdravstvenih težavah, boste vedeli, kaj je vzrok.

Ogljikovi hidrati v beli moki se v telesu spremenijo v sladkorje. Ta proces močno obremenjuje trebušno slinavko, saj mora po vsakem »mokastem« obroku sprostiti velike količine inzulina in znižati nivo krvnega sladkorja. Podobno se dogaja, ko jemo sladkarije. Diabetes je močno v porastu, prav tako rak trebušne slinavke – oba sta povezana z izčrpavanjem trebušne slinavke oziroma nezdravo prehrano. Pojavijo pa se lahko tudi glivice kandida, akne, hormonsko neravnovesje, debelost, nekontrolirani napadi lakote.

Naš nasvet: živila iz polnozrnate moke v vaš jedilnik uvajajte postopoma, drugače boste lahko dobili prebavne motnje (krče, drisko, vetrove).

2. Beli riž

Tudi beli (oluščen) riž vsebuje izolirane in koncentrirane ogljikove hidrate, saj se večina vitalnih snovi nahaja v lupini riža, ki jo odstranijo. Učinek na telo je podoben kot pri beli moki. Polnozrnati riž vas bo oskrbel z minerali in vitamini, predvsem pa ne bo prišlo do velikega nihanja krvnega sladkorja.

3. Predpripravljena hrana

O predpripravljenih živil smo že pisali v članku Naša najljubša hrana nam najbolj škodi. Vseeno je, iz kakšnih kakovostnih surovin je pripravljena predpripravljena ali hitra prehrana, vedno bo manj kakovostna, kot če jedi pripravimo sami. Takšni izdelki morajo biti obstojni, prenesti temperaturna nihanja, imeti vedno enak okus, biti cenovno dostopni. Ne smemo pozabiti na še en problem pri predpripravljenih živilih: niso sveža in s pogrevanjem se hranilna vrednost obroka drastično zmanjša.

4. Pokovka iz mikrovalovke

Zakaj jo sploh omenjamo? Ker je res popolnoma nepotrebno živilo in jo boste z lahkoto črtali s seznama. Ponavadi so takšne pokovke narejene iz gensko spremenjene koruze, polne soli, maščob in sladkorjev. Priprava v mikrovalovki pa uniči še tisto malo dobrega, kar bi pokovka lahko vsebovala. Naredite si pokovko sami, iz eko koruze, če jo radi jeste.

5. Mesni izdelki in klobase z nitriti

Narezki, trajne klobase, hrenovke, salame, slanina in številni drugi mesni izdelki zelo pogosto vsebujejo velike količine nitritov in druga sredstva za konzerviranje. Prevelike količine nitritov lahko povzročijo bolezni srca in rak, obremenjujejo ledvice in druge organe za razstrupljanje. Črtajte mesne izdelke z nitriti s svojega jedilnika in poiščite alternative.

6. Seitan

Seitan je narejen iz bele moke, ki so ji odvzeli škrob in ostal je samo gluten. Pogosto se uporablja v vegetarijanski prehrani, vendar ima vse pomanjkljivosti, ki smo jih opisali pri beli moki. Namesto seitana uporabite raje lečo, zelenjavo ali eko tofu.

7. Proteinske in energetske ploščice

Če bi verjeli reklamam, bi bile lahko proteinske in energetske ploščice idealna dopolnitev prehrani. Na žalost v takšnih ploščicah ni veliko naravnih, ampak predvsem predelane sestavine (sojini in mlečni proteini, prečiščen sladkor, umetna sladila, hidrirane maščobe (trans maščobe), umetne arome in konzervansi. Energetske ploščice, če jih že potrebujemo, si lahko naredimo sami – veliko receptov boste našli na spletu.

8. Sladkorne in čokoladne ploščice

Tudi pri sladkih ploščicah je podobno kot pri slanih: naredite si jih sami, da boste kontrolirali sestavine. Kupljene sladkorne in čokoladne ploščice vsebujejo ponavadi sladkor, arašide, glukozni sirup, mleko v prahu, kakavovo maslo, rastlinsko olje, mlečni sladkor, sol, emulgatorje, sojin lecitin, beljakovine.

V njih so torej predelani sladkorji, maščobe in beljakovine. Poleg tega so kalorijska bomba, saj lahko samo 60 gramov ploščice vsebuje 500 kcal. Veste, koliko časa morate telovaditi, da porabite 500 kcal?

9. Sladke pijače

Kljub temu, da je v sladkih pijačah poleg vode samo sladkor, umetna barvila in arome, bi morale biti petkrat dražje, kot so sedaj. Zato, da bi jih spili čim manj. Niti enega samega razloga ni za pitje sladkih pijač, razen, da poteši vašo trenutno užitkarsko odvisnost.

E-REVIJA AVITA

Brezplačni nasveti, dvakrat mesečno, o zdravem načinu življenja in akcijskih ponudbah.