Novi izsledki o doziranju vitamina D – potrebujemo ga več, kot smo mislili!

Prehrana | 22. 10. 2017

Tudi znanstveniki se lahko zmotijo. Spoznali so, da so se pri priporočenem dnevnem odmerku za vitamin D pošteno ušteli, zato je ta nenavadno nizek. Za odkritje napake pri računanju so potrebovali več desetletij, vmes pa so ljudi množično svarili pred prevelikimi odmerki vitamina D. Samo zamislimo si lahko, kako je ta računska napaka vplivala na življenja ljudi.

Smešno nizki odmerki vitamina D so bili rezultat računske napake

Veliko ljudi trpi za pomanjkanjem vitamina D, ki botruje nastanku številnih bolezni in zdravstvenih tegob. Kljub temu so bili (in so ponekod še vedno) priporočeni dnevni odmerki nenavadno nizki. Raziskovalci, ki podrobneje raziskujejo vitamin D, že dolgo opozarjajo na to, vendar jih nihče iz strokovne javnosti ni jemal resno.

Ameriški IOM (Institute of Medicine), ki sestavlja uradna priporočila za Združene države Amerike, je priporočal dnevni odmerek 600 IE (15 µg) vitamina D za ljudi do 70. leta starosti, po tem letu pa je znašal priporočeni odmerek 800 IE (20 µg) na dan.

Nutricionisti iz Švice, Nemčije in Avstrije priporočajo vsem odraslim dnevni odmerek 800 IE vitamina D (do leta 2012 je znašal priporočeni odmerek zgolj 200 IE, nato so ga štirikratno povečali).

Kdor je želel uživati višje odmerke vitamina D (torej takšne, kot po najnovejših spoznanjih telo dejansko potrebuje), je moral pridobiti recept zdravnika ali naročiti izdelek v tujini. Izdelki, ki se prodajajo v prosti prodaji, lahko vsebujejo le minimalne količine vitamina D. Tako nizke vsebnosti skorajda nimajo učinka na zdravje.

Mnenje, da je pomanjkanje vitamina D redko, prevladuje v splošni javnosti. Nenazadnje vitamin nastaja v koži pod vplivom sončnih žarkov. V mesecih, ko primanjkuje sonca, je sposobno telo črpati zaloge vitamina D iz maščobnih tkiv. Le malokdo pa ve, da se ljudje v povprečju bistveno premalo zadržujemo na soncu. Tudi študije, ki dokazujejo, da iz pomanjkanja vitamina D izhaja kopica bolezni, so nemalokrat spregledane.

Kako je to mogoče?

Razlog tiči predvsem v interpretaciji vrednosti vitamina D v krvi, ki nizke vrednosti predstavlja kot zdrave in zadostne. Zdravniki so zadovoljni z vrednostmi okoli 20 ng/ml, šele pri vrednostih pod 10 ng/ml se uradno prične pomanjkanje. Dejansko pa znašajo minimalne vrednosti v krvi vsaj 40 ng/ml, idealne okoli 50 ng/ml. Pri vrednostih pod 20 ng/ml bi že morali govoriti o resnem pomanjkanju.

Dolgoletna priporočila o nizkem doziranju vitamin D in opozorila o predoziranju so se izkazala za posledico računske napake. Po novih, izboljšanih izračunih je dnevni odmerek kar desetkrat višji. Potrebe telesa po vitaminu D so bile tako močno podcenjene. Napaka ni bila tako nedolžna, saj je vplivala na zdravje številnih ljudi.

Pomanjkanje vitamina D namreč doprinese k nastanku in razvoju mnogih bolezenskih stanj, kot so osteoporoza, karies, kronična črevesna vnetja, artritis, sladkorna bolezen, demenca, kronična utrujenost, izpadanje las, astma, visok krvni tlak in še bi lahko naštevali. Pomanjkanje vitamina D pri otrocih povzroča rahitis.

Dejanski priporočeni dnevni odmerek znaša 7000 IE

Dnevno bi morali zaužiti 7000 IE vitamina D, najvišji še varni odmerek za otroke in najstnike pa znaša 10000 IE. Povišane potrebe po vitamin D imajo starejši ljudje, ljudje s temnejšo kožo, ljudje s preveliko telesno težo in ljudje, ki veliko časa preživijo v zaprtih prostorih. Nivo vitamina D najlažje dvignemo z zadostnim izpostavljanjem soncu, prehrano ali prehranskimi dopolnili. Pri tem je potrebno poudariti, da ni zdravo, da se soncu nastavljamo v najmočnejši pripeki. Poleti je sonce dovolj močno že dopoldne in v poznih popoldanskih urah. Pretirano sončenje lahko povzroči resne opekline na koži. Priporočenega dnevnega odmerka vitamina D s sončenjem ne bomo prekoračili, saj ga telo izdela le toliko, kot ga potrebuje za normalno delovanje.

Če iščemo vitamin D v živilih, ga bomo največ našli v lososu, gobah, olju polenovk, jajcih, mlečnih izdelkih, žitaricah, telečjih jetrih … Topen je v maščobah, na toploto ni občutljiv.

Z ustrezno izbiro živil in zadostnim izpostavljanjem soncu bo v telesu vedno dovolj vitamina D. Če ne, si si pomagamo s prehranskimi dopolnili, saj je vitamin D pomemben vitamin, ki skrbi za absorpcijo in vzdrževanje nivoja kalcija in fosforja, podpira zdravje mišic, zob, kosti in imunskega sistema, varuje pred vnetji in rakavimi obolenji ter je nujen za pravilno delitev celic.

 

 

E-REVIJA AVITA

Brezplačni nasveti, dvakrat mesečno, o zdravem načinu življenja in akcijskih ponudbah.